Et-Bir: Et ürünlerinde uygulamalar düzenlemelerin gerisinde kalıyor

İstanbul, 29 Aralık (DHA) – Et ürünlerinde üretiminden, tüketimine kadar tüm sürecin Avrupa Birliği standartlarındaki düzenlemeler ile denetim altına alındığına dikkat çeken Et-Bir, uygulamada da aynı adımların atılabilmesi için etkin denetim ve bilgili tüketim gerektiğine dikkat çekiyor.


Kırmızı Et Sanayicileri ve Üreticileri Birliği (Et-Bir) Yönetim Kurulu Başkanı Mustafa Balıkçı, Avrupa Birliği`ne (AB) uyum süreci çerçevesinde, et ürünlerinde mühim adımlar atıldığına dikkat çekti. Balıkçı, kamuoyunda `kasap köfte` olarak malum sanayi dışı üretilen et ürünlerine ilişkin düzenlemenin de `sektör ve tüketiciler` açısından büyük ehemmiyet taşıdığını altını çizdi.


`Kasap köfte düzenlemesi` ile sektör ve tüketiciler açısından `sıhhatli` bir adım atıldığının altını çizen Balıkçı, `Sadece, düzenlemenin hayata geçirilebilmesi için daha etkin denetim ve bilgili tüketim gerekiyor; düzenlemenin bu iki ayağı sağlam basmadıkça, sıhhatli bir piyasadan ve toplumdan söz edebilmemiz maalesef zor` dedi ve ekledi:


`Biz Et-Bir olarak her insanın yapması ihtiyaç duyulan işler bulunduğunu düşünüyoruz. Bu kadar endüstri üretim yapıyor, ona gore laboratuvarımızı hazırlamışız, ona gore birçok besin mühendisi ve baytar çalıştırıyoruz. Ona nazaran hijyen şartlarını oluşturuyoruz. Ona gore birçok izinler alıyoruz. Internasyonal Standartlar Örgütü (ISO) belgelerimiz var ve denetimlere tabiyiz. Kasapta üretilen et ürünlerinin (salam, sosis, sucuk yada köfte) kendi bünyelerinde sıhhatli mı sağlıksız mı olduğuna dair hiçbir tahlil yapılmıyor. Avrupa Birliği`ne uyum süreci devam etmiş olduğu için bunların yapılması ve hazırlanması yasaklandı; sadece, hemen hemen uygulamada mühim bir adımın atılamadığını düşünüyorum.`


Düzenlemenin yapılmasına rağmen, et ürünleri piyasasında mühim bir değişim yaşanmadığını belirten Balıkçı, `Fazlaca caydırıcı denetimler yapıldığını görmüyoruz. Bu sebeple kasaplarda satılan bu ürünler çoğu zaman etiketsiz ürünlerdir. Herhangi bir denetim yapıldığı vakit bu ürünler toplanıp imha ediliyor. Denetim yapılmıyor diyemeyiz. Fakat bunun uygulanabilir olması için halkın da bilinçlendirilmesi gerekiyor` diye konuştu.


Avrupa Birliği`ne uyum sürecinde meydana getirilen tüm düzenlemelerde olduğu benzer biçimde, et ürünlerinde de uygulamanın mühim olduğuna işaret eden Balıkçı, bunun tam olarak sağlanabilmesi için, tüketicinin de bilgili hareket etmesi icap ettiğini altını çizdi ve şu şekilde söyledi:


`Satılan ürünlerin üstünde etiket, Besin Ziraat ve Hayvancılık Bakanlığı`nın üretim izin belgesi numarası olması gereklidir. Şu sebeple bu belge olmadan üretim yapılması yasaktır. Her bir işletmeye verilen üretim izin belgesi numarası var. Bu numaranın kesinlikle etiketin üstünde yazması gerekiyor. Üretim zamanı, nerede üretildiği, son kullanma zamanı ve bakanlığın verdiği üretim izin numarası kesinlikle etiketin üstünde yazmalıdır. Halkımızın bu etiketin var olup olmadığına bakması gerekir. Buna gore bilgili bir tüketim gerçekleştirilir. Şu sebeple nerede, ne şartlarda üretildiği, sıhhatli mı sağlıksız mı hiçbir denetimden geçmemiş ürünler halkımızın sağlığı açısından tüketilmemelidir.`


Et ürünlerinde sıhhatli tüketim için `kamu spotları`nın da kullanılmasını isteyen Balıkçı, `Bu mevzu halka aktarılmalı ve bir bilinçlendirme yapılmalıdır. Bu mevzuda da açıkta satılan ürünlerin hala devam ettiğini halkımızın bu mevzuda bilinçlendirilmesi icap ettiğini söyleyeceğiz` dedi ve şu şekilde devam etti:


`Kasapta satılan bir ürünün üstünde etiketi yok ise, üretim zamanı, son kullanma zamanı ve devletin verdiği izin numarası yok ise bu ürünün tüketiciler tarafınca alınmaması gerekir. Şu sebeple bu ürünlerin nerede ve hangi şartlarda üretildiği belli değil. Kasaplardan alın demek doğru bir söylem değildir. Tam tersine kamuoyunun; bakanlığın onayladığı, üstünde etiketi olan, muntazam bir denetimden geçmiş firmalara doğru yönlendirilmesi lazım. Biz bu mevzuda devamlı olarak bakanlık ile görüşüyoruz. İnsanların bilinçlenmesi gerekiyor. Biz elimizden geldiği kadar bilinçlendirmeye çalışmalıyız. Yalnız bilinçlendirirsek bile bazı insanların ekonomik şartlarından dolayı fiyatı uygun ürünü tercih ettiğini görebiliriz.`


(Fotoğraflı)


DHA-Iktisat-Besin, AB – Türkiye-İstanbul Merkez – EKONOMİ SERVİSİ

2015-12-29 08:58:40


Haber Kaynağı: Sözcü



Et-Bir: Et ürünlerinde uygulamalar düzenlemelerin gerisinde kalıyor
Share on Google Plus

About Unknown

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.

0 yorum:

Yorum Gönder