İstanbul, 28 Ocak (DHA) – Türkiye Alışveriş Merkezleri ve Perakendeciler Federasyonu (TAMPF) Başkanı Zafer Kurşun, sektör olarak bu yıl yüzde 11-12 gelişme hedeflediklerini söylemiş oldu.
Türkiye Alışveriş Merkezleri ve Perakendeciler Federasyonu’nun (TAMPF) ev sahipliğinde sektördeki 2015 yılı gerçekleşmeleri ile bu yıla ilişkin beklentilerin mercek altına alındığı görüşmede “Dönüşürken büyüyen Türkiye perakende sektörü” başlıklı rapor düzenlenen toplantıyla kamuoyuna sunuldu.
Kurşun, görüşmede yapmış olduğu konuşmada, komşu ülkelerle problemler, petrol fiyatlarındaki gerileme, eurodaki kıymet kaybı ve artan sertlik olaylarının sektöre negatif yansıyabileceğini söylemiş oldu.
Kurşun, perakende sektörünün ciro büyüklüğünün 2015`te yüzde 9`luk artışla 663 milyar liraya ulaştığına işaret ederek, "Bu ciroda organize perakendenin oranı 217 milyar liraya çıktı. Sektör olarak bu yıl yüzde 11-12 gelişme öngörüyoruz. 2016`da açılacak 10 yeni AVM`nin de katkısıyla çağıl perakendede istihdam sayısını 800 binden 850 bine çıkaracağız" dedi.
Kurşun 2016 yılının sektör açısından toz pembe olamayacağını, komşu ülkelerle yaşanmış olan sorunların, petrol fiyatlarındaki gerilemeye paralel olarak Körfez ülkelerinden talep düşüşünün, euronun dolar karşısında kıymet kaybının ve artan sertlik olaylarının negatif yansımalarını hissedeceklerini söylemiş oldu.
Her şeye karşın hedefe odaklandıklarını vurgulayan Kurşun, "Hükümetin orta vadede yüzde 4 gelişme beklentisi, yurtdışında mağaza ve marka sayısındaki artış, alternatif pazar imkanları, organize perakende oranının hala düşük olması, seçim atmosferinden çıkılması ve cari açığın son beş senenin en düşük seviyesine inmesi 2016`ya dair iyimserliğimizi artırıyor" diye konuştu.
Görüşmede, PricewaterhouseCoopers (PwC) Türkiye Perakende ve Tüketici Ürünleri Sektörü Lideri Adnan Akan ise TAMPF’ın işbirliğinde hazırladıkları “Dönüşürken büyüyen Türkiye Perakende Sektörü” başlıklı rapor hakkında informasyon verdi.
Perakende sektörünün 2015 senesinde 663 milyar TL’lik bir büyüklüğe ulaştığını bildiren Adnan Akan raporu şu şekilde özetledi:
“Son dönemdeki birleşmelere ve satın almalara karşın Türkiye’de pazarın yüzde 67’lik kısmı halen geleneksel perakendenin elinde bulunuyor. Organizeye geçişin nispeten ağır olmasına ve dalgalanmalara karşın sektör istikrarlı büyümesini sürdürecek. Son 5 senelik performansın ışığında senelik averaj yüzde 9 büyüyerek toplam perakende 2018 senesinde 880 milyar TL’lik ciroya ulaşacak. Bu sayı içinde organize perakendenin oranı giderek artacak. Türkiye genelinde halen 360 olan AVM sayısı 2018 sonunda 415’e, AVM’lerdeki kiralanabilir satış alanı ise 10.5 milyon metrekareden 13 milyon metrekareye çıkacak.”
“Dönüşürken büyüyen Türkiye Perakende Sektörü” raporunda öne çıkan bazı başlıklar şu şekilde sıralandı:
•Sektörün yüzde 67’sini geleneksel, yüzde 33’ünü organize perakende oluşturuyor.
•Toplam perakende satışlarının yüzde 62’sini gerçekleştiren besin sektöründe geleneksel perakendecilerin oranı yüzde 77’yi buluyor.
•Sektör, 2014 senesinde her gün averaj 15 mağaza açabilen bir tempoya ulaştı.
•Perakende e-tecim hacmi 2014’te yüzde 37 büyüyerek 10 milyar TL oldu.
•Türkiye perakende sektörü orta vadede her yıl averaj yüzde 9 büyüyecek.
•Perakende sektörü 2018’de ortalama 880 milyar TL ciroya ulaşacak.
•Türkiye’de halen 1000 kişiye düşen kiralanabilir alan 135 metre kare.
•2018 senesinde Türkiye genelinde AVM sayısı 415’e, toplam kiralanabilir alan 13 milyon metrekareye çıkacak.
• Metrekare başına aylık ciro 703 lira.
•Metrekare başına yaratılan averaj KDV 70 lira.
•Üç yılda inşa edilecek 55 yeni AVM’deki satış alanları ile aylık ilave olarak 198 milyon lira KDV geliri yaratılacak.
•2014 senesinde Türkiye’de hane halkı başına averaj tüketim harcanması tahmini 2.848 lira.
•Dünyada 2012- 2025 yılları aralığında toptan ve perakende satış sektöründe net 1.6 milyon kişiye ek iş fırsatı doğacak.
DHA
Haber Kaynağı: Sözcü
TAMPF Başkanı Kurşun: Sektör olarak bu yıl yüzde 11-12 büyüme hedefliyoruz
0 yorum:
Yorum Gönder