Yeni hükümetin vergi alanında yapacağı en mühim düzenlemelerden birisi olan yeni Vergi Usul Kanunu taslağı ortaya çıktı. habertürk gazetesinden Rahim Ak’ın haberine gore, yeni kanun tasarısının en mühim maddelerinden birisi firmalar için can simidi olan ‘uzlaşma’da anaparaya dokunmayı yasaklama oldu. Bu durum uzlaşma makamının da ortadan kalkmasını sağlayacak riskler içeriyor.
Maliye Bakanlığı’nın vergi denetçileri, uzmanları şirketlere ceza kestiğinde bir verginin aslı bir de bir kat cezası oluyor. Verginin haksız kesildiğini düşünen firmalar hem vergi aslına bakarsak hem de cezada indirim sağlamak için Maliye ile ‘uzlaşma’ya gidiyor. Uzlaşmalar sonucu şimdiye kadar vergi aslının ortalama yüzde 40’ı cezaların ise yüzde 98’inin silmiş olduğu açıklanan rakamlarda kendini gösteriyor.
UZLAŞMA İÇİN 4 ŞART ÖNE SÜRÜLDÜ
İşte şimdiye kadar şirketlere kesilen cezaların anaparasının ortalama yüzde 40’ı silinmişken yeni tasarıda uzlaşmada vergi aslına dokunulması için sadece 4 oldukça mühim nedenin olması gerektiği belirtiliyor.
Bunlardan ilki belirgin bir vergi hatasının bulunması, ikincisi uzlaşma mevzusunda aksi yönde bir yargı sonucu olması üçüncüsü gene ‘yanılma’ halinin bulunması. Yanılma hali ise bildiri ve yönetmeliğin değiştiğinden haberi olmayan denetçinin ceza yazmasını açıklıyor. Dördüncü ve son olarak da eğer ceza ile ilgili hukuki değerlendirme vergi kanunlarına, kararname, tüzük ve yönetmeliğe aykırı ise raporun tekrardan değerlendirilmesi için Merkezi Rapor Değerlendirme Komisyonu’na gönderildiğinde komisyon tarafınca cezanın bu yasal düzenlemelere aykırı bulunduğunun belirtilmesi halinde ana parada indirim yapılabilecek.
MAHKEMELER DAVA İLE DOLUP TAŞIYOR
Yeni kanuna gore bu 4 şartın haricinde uzlaşmada artık anaparada indirim yapılmayacak. Sadece hesap hatası, yanılma ve kanunlara aykırı bir ceza kesilmiş ise anapara münakaşa mevzusu olacak. Bu durumun esasen bir türlü sonuçlandırılamayan vergi mahkemelerinin yükünü fazlaca fazla artıracağı ve sistemin işlemez hale gelebileceği ifade ediliyor. Şirketlerin vergi aslına bakarsak indirim olmaksızın mahkemeye gitme yolunu seçmesi kaçınılmazken uzlaşma komisyonlarının işlevleri de tartışılır hale gelecek.
İSPAT YÜKÜ ARTIK MALİYE’DE DEĞİL MÜKELLEFTE
Yeni kanunun mükelleflerin aleyhine olan bir başka maddesi kanıtlama ile ilgili. Kanun ile vergiyi doğuran olayın ve bu vakaya ilişkin muamelelerin gerçek mahiyetinin yemin hariç her türlü delille ispatlanabileceği ifade edilirken vergiyi doğuran vakayla ilgisi doğal ve açık bulunmayan tanık ifadesinin ispatlama vasıtası olarak kullanılamayacağı kaydediliyor. Sadece halen yürürlükteki kanunda “İktisadi, ticari ve teknik icaplara uymayan yada olayın özelliğine gore düzgüsel ve mutat olmayan bir durumun iddia olunması halinde kanıtlama külfeti bunu iddia eden tarafa aittir” cümlesi ile kanıtlama yükü iddia edene bırakılırken taslakta ise kanıtlama yükü mükellefe bırakılıyor. Kısaca yürürlükteki kanunun tam tersi bir anlayış benimseniyor.
VERGİ CEZASI, VERGİNİN 2 KATINA KADAR ÇIKACAK
Yeni taslaktaki mühim değişikliklerden birisi de vergi cezasının ‘resen’ vergi kesilmesi durumunda cezanın iki katına çıkması. Sadece herhangi bir vergi incelemesinde bulunan matrah farkı sebebiyle kesilen ceza şimdi olduğu benzer biçimde ödenmeyen verginin bir katı tutarında olacak. Maliye eğer kendisi sizin ödemeniz gerektiği bir alanda asla vergi ödememiş ve bunu da yönetim tarh etmişse bu takdirde cezanız iki kat olacak. Hatta kanunun kaçakçılık suçunu işleyen maddesine girerseniz bu tekirde ceza tam üç kata çıkacak. Kaçakçılık defter ve kayıtlarda hile yapılması, gerçek olmayan kişiler adına hesap açılması, ikinci bir defter ve kayıt tutulması, kayıtların tahrif edilmesi ve gizlenmesi olarak sayılıyor.
CEZALARDAKİ BÜYÜK DÜŞÜŞLER TEPKİ TOPLAMIŞTI
Yeni Vergi Usul Kanunu taslağındaki, vergi cezalarında ‘ana para için belli şartların haricinde uzlaşma kapısının’ kapanması gelecek günlerde fazlaca tartışılacak görünüyor. Sadece geçmiş dönemde bazı şirketlerle meydana getirilen uzlaşmalarda ana para ve cezaların büyük oranda silinmesi tepki toplamıştı.
SURİYE, RUSYA MADDESİ DE GELDİ
Yasada vergi ödenmediği takdirde ceza alınmamasını elde eden mücbir sebeplere iki ayrı mevzu daha eklendi. Bunlardan ilki muhteşem politik riskin gerçekleştiği tespit edilen yabancı memleketlerde faaliyette bulunan mükellefler için bu durumun mücbir sebep olarak değerlendirilmesi oldu. Böylece mesela Suriye Rusya benzer biçimde ülkelerdeki risk mücbir sebebe sokuldu. İkinci mücbir sebep hali ise mali müşavirlerin ölmesi yada iş yapması imkansız hale gelmesi
Taslak halen geçerli yasadaki üç maddeyi kaldırarak vergi uzlaşmalarını neredeyse imkânsız hale getiriyor. Aşağıdaki 3 madde şirketlerin her koşulda uzlaşmaya gitmelerini sağlıyordu.
-Mükellefin kanunu gereği kadar bilmediği için vergi yitirilmesine niçin bulunduğunu iddia etmesi.
-Müphem, yoruma mütehammil bulunan hususlarda mükelleflerin ve cezaya muhatap olanların yanılmış bulunmaları.
-Gelir Vergisi Kanunu’nda yer edinen averaj kâr haddi ve gider esası hükümlerine nazaran vergi tarih olunmuşsa.
Haber Kaynağı: Sözcü
Vergide ‘ana para’ şoku! Yeni dönemde uzlaşma yok
0 yorum:
Yorum Gönder