Türkiye Esnaf ve Sanatkarları Konfederasyonu (TESK) Genel Başkanı Bendevi Palandöken, AVM’lerin ‘daha ucuz satıyor’ reklamlarının milyonlarca esnafın buharlaşmasına, yok olmasına niçin bulunduğunu savundu. Palandöken, “Ufak esnaflar yok olmaya başlayınca AVM’lerin gerçek yüzü ortaya çıkmaya başladı. Ülke nüfusu 78 milyonlar seviyesine çıkmışken, esnaf ve sanatkâr sayısının artmaması düşündürücüdür. Yüz binlerce yeni iş yeri olması gerekirken esnaf her gün yok oluyor.” ifadelerini kullandı.
Perakende sektörünü düzenleyen yasa tasarısının senelerce çıkarılmaması ve AVM’lerin ucuz satıyorlar şeklinde meydana getirilen reklamların esnaf ve sanatkârı bitirme noktasına getirdiğini ve sermayenin birkaç kişinin elinde tekelleştiğini özetleyen Bendevi Palandöken, yazılı açıklamasında şunları belirtti:
“Fidanlık kuruyor, fakat kimsenin haberi yok. Esnaf ve sanatkârın yok olması için adeta orantısız ana para gücü kullanılıyor. Son zamanda bilhassa AVM’lerde fiyatların oldukça yüksek kar oranları ile satılmaya başlamasıyla esnaf ve sanatkarımız haklı çıkmıştır. Büyük ana para karşısında ufak esnafın yoğun emeği ve sermayesi kalmadı. Her şey sermayenin eline bırakılınca tutarları da artık istedikleri benzer biçimde ayarlıyorlar. Kısaca büyük ana para grupları tekelleşirken, ufak esnaf ve sanatkâr azaldı.”
“ESNAF İÇİN HAKSIZ REKABET MAL ALIMINDA BAŞLIYOR”
Palandöken, büyük marketlere yüklü mal alımında belli oranlarda promosyon olarak parasız mal verildiğine işaret etti. Palandöken, şu değerlendirmelerde bulunmuş oldu:
“Promosyon olarak alınan temel besin maddeleri, hipermarketlerde ‘tuzak ürün’ olarak kullanılarak satın alan çekildi. Kimi zaman o şekilde ucuzluk yapıyorlar ki esnafın toptan almış olduğu maliyetin altında sattılar. Ufak esnafımız toptancı ve büyük marketlerin çifte haksızlığına uğradı. Ufak esnafımızın bu şekilde bir fiyat rekabetiyle savaşım edecek sermayesi olmadığı için zaman içinde bir çok esnaf işyerini kapatarak bunların yanında işçi olmaya başladı. Kısaca patronken işçi oldular. AVM’lerde giysiler 12 ay ucuzluk, yüzde 80 indirim benzer biçimde aldatmacalarla satılıyor. O şekilde karlar yapılıyor ki bu şekilde bir indirim sistemi yok. Toptan 8-10 TL ye alınan bir ürün süpermarketlerde kilosu 25-30 liraya kadar satılıyor. Fırında, bakkalda 75 kuruş olan ekmek, süpermarket fırınlarında birazcık susam, çörekotu, içine üzüm derken 2,5 liradan başlıyor. Üretici, dağıtıcı yada toptancılar aynı maliyetten ufak esnafa da mal tedarik etseler, fiyatlar bu kadar yükselmezdi. Şimdi süpermarketler tutarları kendileri istedikleri benzer biçimde belirliyorlar. Bu haksız rekabetin maliyetini ise tüketiciler çekiyor. Piyasada dengeleri oluşturan esnaf ve sanatkar tamamen yok olunca bu tutarları da arayacağız. Şundan dolayı artık bu süpermarketlerin discount dediğimiz ucuzcu marketleri mahalle aralarına kadar girdiler.”
Haber Kaynağı: Sözcü
‘AVM’ler tüketiciyi aldatıyor’
0 yorum:
Yorum Gönder