Saygı ÖZTÜRK
Askeri kaynaklara nazaran, Türkiye ile Rusya’yı savaşın eşiğine getiren vakada birçok sual işareti var. Rus pilotların ikazları yanıtlamaması, uçağın telsiz frekansının kasten yanlış bağlanmış olması ihtimalini gündeme getirdi. Uçağa hatalı harita yüklenmiş olabileceği de belirtiliyor. Rus harekat merkezinin, Türkiye’ye yaklaşırken uçağı uyarmaması da dikkat çekti
Türkiye-Rusya ilişkileri tarihin en gergin dörutubetlerinden birini yaşıyor. İki başşehir arasındaki krizin kıvılcımını çakan vaka ise 24 Kasım sabahı, Suriye’de hava operasyonları yapan Rusya’ya ilişik bir SU-24 savaş uçağının Türk hava sahasını ihlal etmesi oldu. Hatay’ın güney bölgesinde gerçekleşen hava sahası ihlali yaklaşık 17 saniye sürdü. Türk F-16’ları, Rus uçağını hava sahasına yaklaşmaya başladığı andan itibaren 10 kez uyardı. Ancak Rus tarafından yanıt alamadı. Bunun üzerine Türk F-16’ları, Rus uçağını arka kısmından füzeyle vurarak düşürdü. Suriye tarafına düşen tayyaretaki iki pilot paraşütle atladı. Biri düştüğü bölgedeki savaşçılar tarafından öldürüldü. Diğeri ise Suriye Ordusu tarafından sağ kurtarıldı.
Ancak hem Rus tarafı hem de sağ kurtulan pilot Konstantin Murachtin ısrarla hava sahası ihlali yapmadıklarını ve Türk tayyarelarının kendilerini uyarmadığını savundu. Vaka üzerindeki soru işaretlerini aydınlatmak için Hava Kuvvetleri Komutanı Orgeneral Abidin Ünal’ın oluşturduğu heyet, yaşananlarla ilgili farklı senaryoları değerlendiriyor.
SÖZCÜ’nün görüştüğü askeri kaynaklar, “Soru işaretleri var. Pilotlar, normal kanaldan ve tüm tayyarelarda her zaman açık olması gereken acil durumlarda 243.0 frekansından konuşulan ‘guard’ kanalından meydana getirilen uyarılara cevap vermedi. İki ülkeyi karşı karşıya getirmek isteyenlerin uçağa uzaktan müdahale edip etmediğini de araştırıyoruz” dedi.
BAŞKALARI UYARIYI DUYDU
Askeri kaynaklar şu değerlendirmelerde bulundu: .
– Türkiye’nin yapmış olduğu açıklamalarda, uçağın 5 dakikada 10 kez uyarıldığı ifade edildi. ABD Savunma Bakanlığı’ndan Albay Steve Warren koalisyon güçleri olarak Türk tarafının uyarılarını duyduklarını belirtti.
– Hollandalı bir pilot “Kalkıştan sonra acil durum frekansından Türk Hava Kuvvetleri’nin çağrısını duyduk. Sadece Ruslar bir kez bile cevap vermedi” dedi.
S-400’LERİN YOLU AÇILDI
– Uçağın düşürülmesinden sonra Rusya, bölgeye en gelişmiş hava savunma sistemi S-400’leri götürdü. Normalde ABD ve İsrail buna karşı çıkardı. Fakat bu olayın ardından itiraz eden olmadı.
– Vaka sonrası Rusya Türkiye’den Suriye’ye geçen yardım konvoylarını, Türkmen Dağı’nı bombalıyor. Türkiye’den gelebilecek tepkilere karşı kendisini serbest hissediyor.
ANGAJMAN KURALLARI AÇIKTI
– 22 Haziran 2012’de Suriye’nin F-4 uçağımızı düşürmesi sonrası açıkladığımız angajman kuralları ile hava sahası ihlallerine müsaade etmeyeceğimizi duyurduk. Hava sahamızı ihlal eden Suriye’nin bir uçağını 23 Mart 2014’te, helikopterini 16 Mayıs 2015’te düşürdük..
– Rus tayyarelarının iki kez hava sahasını ihlal etmesi üzerine askeri ve siyasi yetkililer, duyulan rahatsızlığı Moskova’ya birçok kez aktardı. Tekrarı halinde istenmeyecek durumların ortaya çıkabileceği belirtildi.
– Türk hava sahasını ihlal eden Rusya’ya ilişik insansız hava aracı 16 Ekim’de düşürüldü. Dolayısıyla Rusya, hava sahası ihlal edilince Türkiye’nin vereceği yanıtı iyi biliyordu.
UÇAĞI FEDA MI ETTİLER?
– NATO’da bir kısım üst rütbeli personel “Rusya, stratejik hedefleri için uçağını feda mı etti?” sorusuna cevap arıyor. Çünkü pilot Murachtin kesinlikle Türkiye sınırına girmediğini, uyarı duymadığını söylüyor. Uçağın haritası yanlış yüklenmiş ve telsiz frekansı farklı bağlanmışsa, Türkiye’ye girdiğini anlamamış ve uyarıları duymamış olabilir.
– Bölgedeki Rus Hava Harekat Merkezi’nin uçağı, Türk hava sahasına girdiğinde ve Türk uçağı yaklaştığında uyarı etmesi gerekirdi.
– Türk uçağının radarının kilitlenmesine karşın Rus uçağının kaçış manevrası yapmaması da ilginç.
Haber Kaynağı: Sözcü
Rus pilot, kaçmak için manevra yapmamış
0 yorum:
Yorum Gönder