23 Nisan’da kara taşımacılığı anlaşmasının Mısır tarafınca yenilenmemesi sonrası Süveyş Kanalı üstünden direkt Ro-Ro seferleriyle nakliye sorununu çözen ihracatçılar, şimdi de şoförlerin ihracat meydana getirilen ülkelere naklinde sorun yaşıyor. En oldukça sıkıntının yaşandığı ülke ise Suudi Arabistan olarak öne çıkıyor.
Arabistan’ın nakliye meydana getirilen aracın şoförüyle beraber gümrükten geçme şartı sebebiyle Türk şoförler uçakla Ürdün’e, sonrasında da Kızıldeniz üstünden feribotla Ro-Ro gemilerinin yanaştığı limana yetişerek gümrükten giriş yapıyor. Türk hükümetinin yaşanmış olan sıkıntılar sebebiyle nisan ayından beri Suudi Arabistan hükümetiyle görüştüğü, sadece bir çözüm bulunamadığı öğrenildi.
Akdeniz İhracatçı Birlikleri (AKİB) Koordinatör Başkanı M. Bülent Aymen, 2013 senesinde yürürlüğe giren Türkiye-Mısır arası Karayolu Taşımacılık Antlaşması’nın Nisan 2015′de Mısır tarafınca tek taraflı olarak feshedildiğini hatırlatarak, bu tarihten itibaren Mısır üstünden karayolu taşımacılığı yapılamadığını söyledi. Bunun üstüne taşımacılığın Süveyş Kanalı üstünden sürdürülmeye çalışıldığını dile getiren Aymen, “Mevcut hat üstünde kullanılan gemilerden bir tanesinin Ro-Ro gemisi olması ve bundan dolayı da en fazla 11 sürücünün gemiyle gidebilmesine olanak verdiğinden, öteki sürücülerin Suudi Arabistan’a transferi Mısır üstünden uçakla sağlanmaktadır. Sadece Mısır hükümeti tarafınca artık yeni sürücü vizesi başvurularının negatif yanıtlanması bu bölgeye taşıma icra eden firmalarda geçerli vizeye haiz sürücü sayısında giderek azalmaya niçin olmaktadır.” dedi.
Suudi Arabistan tarafınca uygulanan sürücü ve aracın aynı gümrükten giriş yapma zorunluluğu ve vizelerde yer edinen ‘karayolu’ ibaresi sebebiyle sürücüleri direkt olarak Suudi Arabistan’ın Duba kentine uçakla gönderme imkânı bulunmadığını ifade eden Aymen, şunları dile getirdi: “Geçmiş dönemde sürücüler Mısır’a uçakla ve feribotla Duba Limanı’na ulaşabilmekteydiler. Ek olarak Türkiye ile Suudi Arabistan içinde tesis edilmiş olan Karayolu Taşımacılık Anlaşması yalnız karayolu ile meydana getirilen taşımalara ilişkin hususları içermekte; Ro-Ro taşımacılığına yönelik hususları içermemektedir. Oysa ki Suriye sınır kapısının kapanması ile beraber Suudi Arabistan ve Körfez ülkelerine deniz yolundan başka ulaşım imkânı bulunmamaktadır. Suudi Arabistan ve Mısır geçişlerinde yaşanmış olan sorunlardan dolayı, en mühim ihracat pazarımız olan Arap körfezi ülkelerine yönelik ihracatımızı negatif etkilemektedir ve bu problemler bir an ilkin çözüme kavuşturulmalıdır.”
Internasyonal Nakliyeciler Derneği (UND) Yönetim Kurulu Üyesi Abdurrahim Kılıç ise şu an Ro-Ro üstünden ihracat yaptıklarını, sadece Ro-Ro’lara sınırı olan sayıda sürücü alındığı için Suudi Arabistan limanlarında sorun yaşadıklarını altını çizdi. Arabistan’ın aracın limandan girişinde şoförünü de üstünde istediğini özetleyen Kılıç, “Arabistan’da iki çeşit vize var. Bunun birisi ticari, diğeri ise ziyaret vizesi. Ticari vizelerde eğer firman var ise tüccar oradan davetiye verir, gelir gidersin. Şoförsen vasıta plakan vizenin üzerin yazılır, o araçla beraber ülkeye girme zorunluluğun var. Vasıta ile şoförü ayrı ayrı kabul etmiyorlar.” dedi.
Nakliye şoförlerinin, gemiler yolculu olmadığı için inip Mısır vizesi alabilen var ise Mısır’a, alamayanlar da uçakla Ürdün’e geçtiğini özetleyen Kılıç, “Şoförler sonrasında da yolcu gemileriyle Ro-Ro’ların yanaştığı limanlara gidiyorlar. Bu da hem bir sürü maliyet çıkarıyor hem de şoförlere dünya kadar eziyet oluyor. Bunun çözümü için Dışişleri Bakanlığı devreye girdi fakat aradan geçen 7 aya karşın Suudi Arabistan’ı ikna edemediler. Bakanlığın bu yöndeki emek vermesi devam ediyor.” bilgisini aktardı.
Haber Kaynağı: Sözcü
İhracatçı için yeni sorun Suudi Arabistan
0 yorum:
Yorum Gönder