Perakendede güç tüketiciye geçti

SAYİME BAŞÇI / SÖZCÜ


Her yıl global alanda yüzde 23 büyüyen online tecim ve informasyon toplumu gerçeği, perakende şirketlerinin en büyük çıkmazı oldu. İnternet satışlarının toplam alışverişlerinin yüzde 35’e erişmesi mağazacılıkta mecburi bir dönüşüm yaratırken, perakende fütüristi olarak malum ve firmalar danışmanlık hizmeti veren The Retail Revival kitabının yazarı Dough Stephens durumu: “100 senelik devir kapanmış oldu. Güç artık tüketicinin elinde“ diye özetledi.


İNTERNETTE 1.4 TRİLYON HARCANDI


Soysal Danışmanlık tarafınca düzenlenen ve SÖZCÜ Gazetesi’nin sponsor olduğu Perakende Günleri’nde konuşan Dough Stephens, artık tüketicinin alışveriş yapma sebeplerinin değiştiğini kaydederek, perakendede savaşların ürün satılmasında değil, teslimat hızında yaşandığını kaydetti. Stephens, e-ticaretin 2014 senesinde 1.4 trilyon dolarlık hacme ulaştığını ve bu rakamın  her yıl yüzde 23 büyüdüğünü söyledi. Toplam alışverişlerin yüzde 35’ine ulaşan web satışlarının insanoğlu için bir tutku halini aldığını özetleyen Stephens, şu örnekle, aslına bakarsak dünyanın önlenemez bir değişimin başlangıcında olduğuna dikkat çeki: “Alibaba.com ’bekarlar günü’ konsepti ile birgünlük online alışveriş festivali düzenledi. Bu etkinliğin ilk 1 saatinde 3.9 milyar dolarlık satış yapmış oldu. Bu yalnız 1 saatlik bir satış. Bu sayı birçok firmanın senelik cirosundan fazlaca oldukça daha çok. Kısaca dakikada 65 milyon dolarlık satış yapılmış anlama gelir. Alışverişte ve perakendede 100 senelik bir dönem kapanmış oldu. 2017’de her iki perakende işlemlerinden biri mobil cihazdan sorgulanacak  ya da direkt mobil cihazlardan satın alınacak. Tarihte ilk kez güç tüketicinin elinde burada koşulları tüketici belirliyecak. Perakendeci değil artık mağazalar her yerde tüketici mağazayı nerde görmek istiyorsa orada.”


DOĞRUDAN SATIŞ ÖNEÇIKIYOR


Stephens’in dikkat çekmiş olduğu bir başka nokta ise markaların artık aracısız bir halde yaptıkları satışlar oldu. Tüketicilerin de direkt satışları tercih ettiğini kaydeden Stephens, markaların yüzde 40’ının direkt satış yaptığını, tüketicilerin yüzde 50’sinin ise hiçbir aracı olmadan markaların web adreslerinden satış yapmak istediklerini dile getirdi. Bu aşamada, Google, Amazon benzer biçimde internete hakim olan mecraların da mağaza açmak istediklerini kaydeden Stephens, “Artık mağazalar bir şeyler satın alıp çıktığınız bir yer olmaktan çıkacak.


Bir tecrübe yaşayacağınız kendinize ilişik bir şeyler yaratabileceğiniz alanlar olacak” açıklamasını yapmış oldu.


KÖRFEZ’DE YERLİ ORTAK ALMAK ŞART


Perakende zirvesinde Katar’daki yatırım fırsatlarını özetleyen Auta Retail CEO’su Ayman Al Jamil, Türkiye’nin bilhassa hazır giyim alanında Körfez vatanlarında ciddi bir avantaja haiz bulunduğunu kaydetti. Bu bölgelerin eğer olmazsa olmazını ’iş gücü’ olarak tanımlayan Jamil, şu şekilde devam etti:


“Perakende sektöründe biz yerlileri çalıştırmıyoruz. Mağaza çalışanları ve üst yönetim yabancı olmak zorunda. Körfez ülkeleri kendi geleneklerine bağlılar ve yerli ortak almak zorundasınız. Son dönemde, Körfez vatanlarında, öteki markalar Türk markalarından fazlaca korkar hale geldiler. Türk markaları fazlaca başarıya ulaşmış bölgede ve öteki markaların buraya girişi oldukça zor. Moda perakendesi, aksesuar. Bilhassa hazır giyim, deri giyim, yaşam seçimi ev mobilyaları ve de yiyecek içecekte fazlaca büyük fırsatlar söz mevzusu.”


ŞEFLER TAŞKÖPRÜ SARIMSAĞI İSTİYOR


Metro Top­tan­cı Mar­ket Ge­nel Mü­dü­rü Ku­bi­lay Özer­kan, ’coğ­ra­fi işa­ret­li ürün­le­r’ pro­je­si pe­ra­ken­de sek­tö­rün­de fark ya­rat­tık­la­rı­nı söy­le­di. Hususi­lik­le gı­da pe­ra­ken­de­sin­de ürün­le­rin 200-250 çe­şit­lik bir ara­lı­ğa sı­kış­ma­ya baş­la­dı­ğı­nı kay­de­den Özer­kan, bu du­ru­mun da­mak ta­dı da­ra­lan top­lum ve pe­ra­ken­de­ci­ler açı­sın­dan bü­yük ehemmiyet ta­şı­dı­ğı­nı kay­det­ti. Özer­kan, bu nok­ta­da, ken­di­si­ne öz­gü olan 2500 ürün için coğ­ra­fi işa­ret ala­bi­le­cek olan Tür­ki­ye­’nin 1303 ürü­nü olan Av­ru­pa­’nın önün­de ola­bi­le­ce­ği­ni söy­le­di. Met­ro Tür­ki­ye ola­rak, Taş­köp­rü sa­rım­sa­ğı­nı şam­pan­ya ile ay­nı ka­te­go­ri­ye yerleştirerek Fran­sız şef­le­rin mut­fa­ğı­na girmesini sağladıklarını dile getirdi. Özerkan, 18 bin to­n Taş­köp­rü sa­rım­sa­ğı­ üretildiğini dile getirdi.


Haber Kaynağı: Sözcü



Perakendede güç tüketiciye geçti
Share on Google Plus

About Unknown

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.

0 yorum:

Yorum Gönder