THY’de mali kriz iddiası

Türkiye’nin ulusal bayrak taşıyıcısı konumundaki havayolu şirketinin nakit varlıkları, kısa vadeli borçlarını ödeyemeyecek hâle geldi. Bilançosundaki bilgilere göre, şirket personel maaşlarını ödemek için bile banka kredisine bağımlı duruma düştü.

Zaman gazetesinin haberine göre, THY’nin, 2014 yılının ilk üç aylık verilerine göre şirketin kısa vadeli yükümlülükleri 7 milyar 745 milyon liraya ulaşırken, dönen varlıkları 5 milyar 302 milyon lira oldu. Aradaki 2,4 milyar liralık açık, şirketin sürekli finanse edilmesi gereken işletme sermayesi açığını gösteriyor.

Bu büyüklükteki nakit açığı banka kredilerinden karşılandığı için, şirketin finansman yani faiz giderleri artıyor. İlk üç aylık bilançoya göre THY’nin finansman giderinin 147,1 milyon liraya ulaşıp, net zararının 226 milyon liraya çıkması da problemin açık kanıtı olarak göze çarpıyor.

Dün Taraf gazetesinde yer alan habere göre THY’nin hem nakit açığı hem de net zararındaki büyümenin ana sebebi yönetimdeki yanlışlar. Sayıştay denetiminden kaçırmak için kanun hükmünde kararname çıkarılan şirket, faaliyetlerini tamamen hükümetin gölgesinde yürütüyor. Şirketin yönetim kurulu, hükümet tarafından atanıyor. Hatta son olarak Başbakan Erdoğan’ın avukatı Arzu Akalın bile THY’nin yönetim kuruluna üye olarak atandı. Hükümetin bu etkisi, özel şirketlerle rekabet etmek zorunda olan THY için ölümcül hatalara neden oluyor. Şirket, hükümetin gösterdiği hedef doğrultusunda dünyanın en çok noktaya uçan havayolu olmaya çalışıyor. Ancak siyasi açıdan göz boyayan bu hedef, şirket açısından kârsız birçok hattın açılmasına neden oluyor. İlk üç aylık bilançosundaki veriler, şirketin hizmet sunduğu kilometre başına kârlılığının azaldığını gösteriyor. Bu birçok uçuşun zararına yapılmaya başlandığını kanıtlıyor.

Siyasi kanattan kaynaklanan bir başka sorun ise, hükümetin dış politik kazanımlar için ABD’li ve Avrupalı uçak şirketlerine yüksek siparişler vermesi. Bir anlamda siyasi-ekonomik rüşvet olarak nitelendirilebilecek bu politika nedeniyle şirket, Boeing ve Airbus gibi devlere olağanüstü sayılarda siparişler veriyor. Böylece şirketin ölçüsüz yatırım harcaması yapması ve nakit akışının zorlanması gibi bir sonuç ortaya çıkıyor.

Yandaş medyanın para kaynağı

THY’yi zor durumda bırakan bir başka sorun da, iktidara yakın medyaya verdiği zorunlu destek. Yandaş medyaya milyonlarca liralık THY parası akıtılıyor. Uluslararası araştırma şirketi Nielsen’e göre bu yılın ilk yarısında bankalar dahil 6 kamu şirketi toplam 624 bin saniyelik reklam verirken, THY en çok reklam veren üçüncü “kamu” şirketi oldu. Toplam 152 bin saniye reklam veren şirket, kamu değil, özel bir kuruluş olduğunu iddia etmesine rağmen reklamlarının tamamını hükümet güdümlü yayın yapan 9 TV kanalına aktardı. En çok reklam verilen kanallar 19 bin saniyeyle aHaber, 18 bin saniyeyle 360 TV ve 15’er bin saniyeyle Kanal 24, Ülke TV, TGRT Haber, Beyaz TV ve Kanal A oldu. Kanal D, Fox TV gibi kanallar ise şirketten hiç reklam alamadı.

Haber Kaynağı: Sözcü


Share on Google Plus

About Unknown

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.

0 yorum:

Yorum Gönder