Ayla ÖZDEMİR/SÖZCÜ EĞİTİM- Günümüzde eğitim sistemini ve öğrencilerin okul yaşamını etkileyen sorunlardan biri de okul kaçamağı, okulu asmak, okulu kırmak gibi kelimelerle isimlendirilen okul dışında zaman geçirmek. Bir öğrenci neden ve niçin okuldan kaçar? Okuldan kaçmasını tetikleyen etkenler nelerdir?
Bahçeşehir Üniversitesi (BAU) Özel Güvenlik ve Koruma Programı Genel Koordinatörü Eski Emniyet Müdürü Osman Öztürk, dile getirilmeyen önemli bir başlık olarak karşımızda duran bu sorunun, öğrencilerin gelecekteki hedeflerinin bile kaybolmasına neden olabileceği konusunda uyarıyor.
“SORUNLARININ İLK BELİRTİLERİ OKULU ASMASI İLE BAŞLAR”
Gençleri okulu asmaktan alıkoymak için okulların ve paydaşların adım adım önlemler alması gerektiğinin altını çizen Öztürk, sorunun önemine şöyle dikkat çekiyor:
“Öğrencilerin yaşadıkları sorunların ilk belirtileri okulu asmaları ile başlar ve her geçen gün artarak daha da önemli sorunlara yol açar. Okul dışında geçirdikleri zamanlar, kötü arkadaş çevreleri ve karşılaştıkları olaylar birçok suç içeren eylem ve davranışa yönelmelerine etken olabilir. Evden okula gidiyorum diyerek gününü sokakta, internet cafe, sinema, ya da suç potansiyeli taşıyan ortamlarda geçiren çocuklar karşılaştıkları olaylardan olumsuz etkilenirler. Bazı kötü niyetli kişilerin etkisinde kalarak küçük suçlara, hırsızlık, kötü alışkanlıklar ve madde kullanımı, cinsel taciz ve şiddet gibi önemli olaylarla karşılaşabilirler. Bu durum onların gelecekteki hedeflerinin kaybolmasına bile neden olabilir. Okulu asmaya devam eden öğrenciler hayata tutunmak ve eskisi gibi okula dönmek isterlerse bu durumu ailelerine, okul yöneticilerine, arkadaşlarına ya da çevrelerindeki herhangi birine söyleyebilirler. İşte bu durumda onlara yardım edin ve bu beladan kurtarmaya çalışın.
“VANDALİZM VE HIRSIZLIK OLAYLARINI DA ARTIRIYOR”
ABD’de yapılan bir çalışmanın bu konuda bir çok gerçeği ortaya çıkardığına işaret eden Öztürk, açıklamalarına şöyle devam etti:
Araştırmalar gösterir ki sürekli okulu asan ya da okulu bırakan öğrenciler üretken vatandaş olamazlar. ABD’de yapılan bir çalışma bu konuda birçok gerçeği ortaya çıkardı. 1995 yılında, liselerde okulu bırakma oranı ikiye katlandı ve öğrenciler işsiz kaldı. Ayrıca liseyi bırakan öğrenciler hayat mücadelesine karşı işsiz güçsüz dolaşmamak için düşük maaşlı bir işe başladılar. Okulu asmak, suçların başlaması için giriş kapısı kabul edilmektedir. Okuldan kaçma oranlarının yüksek olması, vandalizm ve hırsızlık olaylarının oranının artmasına da etki eder. Los Angeles Eğitim Merkezine göre okulu asmak, gençlerin suç davranışları göstermesi için en büyük belirleyicidir.
Öğrencilerin okulu asmasını önlemek için polislerden yardım alınabilir ve bu sorunla kamusal bir mücadele yapılabilir.
ABD’de bu sorunla ilgili yapılan etkin ve tutarlı çalışmaların sonucunda çok şey değişti.
• Minneapolis’te, kaçak öğrencilere karşı polis mücadelesi başladıktan sonra suç oranı %68 oranında düştü.
• Miami’de suç işleyenlerin %71’i, 13-16 yaş arasında bulunuyordu.
• San Diego’da suçlar genel olarak sabah 08.30 ile öğlen 13.30 arasında işleniyordu.
Okuldan kaçma ile ilgili hiçbir ulusal veri bulunmamakla birlikte, bazı şehirlerde mazeretsiz devamsızlık her geçen gün artıyordu.
Her okul ve kuruluşun gençleri okulu asmaktan alıkoymak için adım adım önlemler alması gerektiğini belirten Öztürk, bu önlemlerin de aileler, okul yöneticileri, öğretmenler, çocuk mahkemeleri, sosyal kuruluşlar tarafından alınması gerektiğini ifade etti.
“OKULLAR YOL GÖSTERİCİ OLMALI”
Öztürk, okuldan kaçma oranını en aza indirmek için yapılması gerekenler konusunda ise okullara şu tavsiyelerde bulundu:
– Aileleri okulu asmayı önleme aktivitelerine davet edin: Aileler çocukların eğitim hayatlarında başrol oynarlar.
– Öğrencilerin devamsızlık konusunda sıkı kurallara sahip olduğuna emin olun: Okul, devamsızlık konusunda öğrencilere hiçbir şekilde tolerans göstermemelidir.
– Ebeveyn sorumluluğu için teşvik edici organizasyonlar düzenleyin.
– Okulda devam eden kaçma olaylarını önlemek için programlar hazırlanması: Öğrencilerin okulu asma eylemlerine, uyuşturucu kullanımı, şiddet, arkadaşlarıyla birlikte daha fazla vakit geçirme isteği, aile desteğinin eksikliği, duygusal veya ruhsal sağlık sorunları, maddi durum gibi birçok faktör neden olmaktadır. Okullar her çocuğun kendine özgü ihtiyaçlarını karşılamak, öğrencileri kaçma nedenlerini araştırmak, ders programlarını incelemek, aileler ile bir araya gelerek sorunlara çözüm aramak konularında sorumludurlar. Bunun yanı sıra okullar, öğrencilere mentorluk yaparak yol göstermelidir.
– Okula devam politikalarında okul disiplin uygulamaları ve yasal kurallar belirlenmelidir: Okula devam politikaları için okul yetkilileri, polis, belediye, çocuk ve aile mahkemeleri ile bağlantı kurulmalıdır.
Okulu asmak, suçların başlaması için giriş kapısı!
0 yorum:
Yorum Gönder