Tüm tarihiyle dünyanın en iyi performanslı serisi: Porsche 911


Tüm tarihiyle dünyanın en iyi performanslı serisi: Porsche 911


Tüm tarihiyle dünyanın en iyi performanslı serisi: Porsche 911


Yıl 1947. Ferdinand Porsche’nin oğlu Ferry Porsche, uzun adı Dr. Ing. h.c. F. Porsche A.G.’yi kurar. Kısa sürede müthiş başarılara imza atan marka, bilhassa 1960’lı yıllarda 911 Serisi’yle pistlerin tozunu attırır. 


Şu sıralar Porsche’nin 1960’lı yıllardaki efsaneleşmiş yarışçısı spor 911 R, sınırı olan sayıda üretilmiş durumda. Cenevre Otomobil Fuarı’nda boy gösteren 2016 model 911 R, 1967 senesinde üretilen ilk 911 R’den esin alınarak geliştirildi. 4.0 litrelik altı silindirik atmosferik motoruyla 500 beygir üreten 2016 Porsche 911 R, ülkesi Almanya’da mayıs ayında satışa sunulmaya başlanacak. 



Görsel Kaynağı: press.porsche.com


Markanın yeniden aynı modeli geliştirerek üretmesi, akıllara ‘Porsche rakiplerinin daha azca olduğu geçmişteki şaşaalı günlerini mi arıyor?’ sorularını getirdi.


Oyunların, filmlerin, yarışların hatta dizilerin vazgeçilmezlerinden otomobili Porsche 911 Serisi’nin tarihini sizin için araştırdık. 


Porsche’nin zamanı


Porsche, ilk otomobillerini 1948 senesinde Porsche 356 adıyla çıkardı. Tasarımını oğul Ferry Porsche’nin babası Ferdinand Porsche’nin yardımıyla yapmış olduğu bu model, hem de markanın ürettiği ilk modeldir. 


Ferdinand Porsche 1951 senesinde öldükten sonrasında 356’nın üretimine devam eden marka, bu yıllarda (1953 – 1957) 550 Spyder modelini çıkartır. Yarışlarda kullanılmak için hususi olarak üretilen Porsche 550 Spyder, büyük yarışlara katılmasının üstünden hemen hemen 1 yıl geçmeden ilk yarışını (1956) kazanır. Targa Florio yarışını kazanan marka araçta 1.5 litre, 4 silindirli bir motor bulunuyordu. 



Görsel Kaynağı: press.porsche.com


Porsche 550 Spyder, ilk modelleri Ferrari’den esinlenilerek 1948 ile 1953 yılları aralığında üretilen Shelby’ye olan benzerliğiyle dikkat çekti.


1963 yılı, marka için bir milat kabul edilebilir. Yarış pistlerinde, bilhassa bu yıl içinde müthiş başarılar elde edecek olan Porsche 911 piyasaya sürülür. 6 silindirli, arkadan motorlu spor otomobil, kısa sürede tüm dünyanın ilgisini çeker. 


Marka, bu süre içinde bir öteki Alman otomotiv devi Volkswagen’le yakınlaşır. Firmanın %30.9’una haiz olan Volkswagen, Porsche ile beraber 1969 VW- Porsche 914, 1976 Porsche 924, 2002 Porsche Cayenne benzer biçimde modelleri üretir. 


1947 senesinde kurulan ve ilk modelini 1948 senesinde üreten marka, 1950 ile 1963 yılları aralığında Porsche Traktör adı altında traktör üretimi de yapar. Gene 1987 ile 1989 yılları aralığında mühim uçakların motorlarını üreten de Porsche olmuştur. 



Görsel Kaynağı: Newspress.co.uk


1960’lı yıllardan itibaren yarış pistlerinde de fırtına benzer biçimde esen Porsche, 911 Serisi’yle 16 kez LeMans’ı kazanmıştır. Paris Dakar Rallisi’ni de 2 kez kazanan marka, F1’de McLaren’in motorunu yaratmıştır. 


Bugün %50,1’lik yönetim hissesinin Volkswagen’in satın almış olduğu Porsche, 60’lı yıllardan itibaren; 14 kez Üreticiler ve Takımlar Dünya Şampiyonluğu, 8 kez Uzun Mesafe Dünya Şampiyonluğu, 3 kez IMSA Supercar-Series, 6 kez Alman Yarış Şampiyonluğu, 20 kez Avrupa Tırmanış Şampiyonluğu, 20 kez Daytona 24 Saat Şampiyonluğu, 15 kez IMSA Supercar-Race (ABD), 16 kez Le Mans 24 Saat Şampiyonluğu, 17 kez Sebring 12 Saat Şampiyonluğu,  11 kez Targa Florio Şampiyonluğu, 4 kez Rally Monte Carlo Şampiyonluğu, 2 Kez Paris Dakar Rallisi, 1 kez Formula 1 Zaferi (1962) kazanmıştır. 



Görsel Kaynağı: Newspress.co.uk


Efsaneleşmiş seri 911 


İlki 1964 senesinde üretilen Porsche 911 Serisi, kazanılmış olduğu galibiyetler göz önüne alındığında tüm zamanların en başarıya ulaşmış yarış otomobillerinden biri olarak kabul ediliyor. İlk modelden itibaren devamlı olarak yapınak ya da yarış takımları tarafınca modifiye edilerek geliştirilen ve yarıştırılan 911, bununla beraber Ford T, Mini Citroën DS ve Volkswagen Beetle’dan sonrasında en oldukça ödül kazanan otomobil unvanını elinde bulunduruyor. 


Markanın ilk ürettiği vasıta olan Porsche 356 yerine kabul edilen 911, 356’nın yerine daha büyük, daha konforlu ve kuvvetli bir model üretme ihtiyacıyla dünyaya geldi. 1963 Frankfurt Otomobil Fuarı’nda ilk kez basına tanıtılan aracın pek fazlaca modeli geliştirildi. 


1989 yılının sonundan itibaren yerini 964’e bırakan 911, pek fazlaca değişiklik geçirdi. 964’ten sonrasında 993 Serisi, 993 Turbo Serisi, 993 GT2 Serisi, 996 Serisi,  997 Serisi ve 991 Serisi’ni üreten marka, 911’in orijinal görüntüsü ve ruhunu asla bozmadı. 


1964 senesinde üretilen ilk 911; 6 silindirli, 191 cc hacminde boksör motorlara sahipti. 130 beygirlik güç üretebilen 1964 model 911, 0 kilometreden 100 kilometreye yalnız 11 saniye benzer biçimde kısa bir sürede ulaşabiliyordu. Periyodunun en süratli araçlarından birisi olan 1964 model Porsche 911, yerini 1967 senesinde satışa sunulan ve bir yıl ilkin geliştirilen 911 S’e bıraktı. 


Beygir gücü 160 kilometreye çıkartılan 911 S’te pek oldukça değişim yapılmış oldu. Karbüratörleri ve motoru yenilenen, amortisörleri geliştirilen, dört tekere hava soğutmalı disk fren konulmuş olan, daha etkili bir egzoz ve Fuchs alaşımlı jantlara haiz olan vasıta, bu serinin yarış modelleri olan ve 210 beygirlik güç üretebilen bir motora haiz Porsche 904 ve Porsche 906’ya da esin kaynağı oldu. 911’de 0’dan 100’e 11 saniyede ulaşabilen vasıta artık bu hıza 7.9 saniyede ulaşabiliyordu. 


Kısa bir süre sonrasında Porsche’nin O, A  ve B serileri üretildi. Bu seriler 1970 yılından itibaren yerini C ve D serilerine bıraktı.


O Serisi Porsche 911’lerden, ağustos 1965’ten ağustos 1967’ye kadar 13 bin 391 tane üretildi.



Görsel Kaynağı: Newspress.co.uk


C, D, E ve F Serileri (1970’li seneler)


O, A ve B serilerinin çok büyük başarısı, Porsche’yi 911 adı altında yeni seriler üretmeye itti. Motor güçleri geliştirilen yeni Porsche’lerin C ve D serilerinin güçleri 911 T’de 125 beygire, 911 E’de 155 beygire, 911 S’te ise 180 beygire çıkartıldı.

Üretimi ağustos 1970’de duran C serisinden bu vakit dilimi içinde 11 bin 766 tane üretildi. 


Bu seri yerini 1972 – 1973 yılları aralığında üretilen E ve F’ye bıraktı. Bu yıllarda üretilen ve bu serinin yarış otomobili olan 917, motor sporlarında inanılmaz başarılar elde etti. 


Motor hacimleri 2341 cc’ye kadar geliştirilen bu seri 911’lerin motor silindirlerinin yarı çapları genişletildi. 2.4 litrelik yeni 911’lerin gücü 911 S’te 190 beygire kadar yükseltildi.


Bu seride bilhassa güvenlik ve yol tutuşu üstüne kafa yoran Porsche, T ve E modellerine Boge marka şok emiciler koydu, modellere alaşımlı jantlar ekledi. Araçlara ön tampon altı spoyleri konuldu. Marka, yağ deposunun yerini sağ arka tekerlekten ön tekere aldı. 


Bu serinin yarış modeli olarak da 911 ST modeli üretildi.  911 ST, Daytona, Sebring, Nürbugring ve Targa Florio’da başarılar kazanmıştır. 


Ağustos 1971 ile 1972 yılları aralığında 13 bin E Serisi,  13 bin F Serisi olmak suretiyle 26 binlik üretim yapılmış oldu.



Görsel Kaynağı: Newspress.co.uk


1972 – 1974 RS serisi 


Markanın kendini yenilemek ve seriyi geliştirmek adına neredeyse her yıl çıkardığı 911, bu sefer RS 2.7 ismiyle yoluna devam etti. ‘Tüm zamanların en oldukça arzulanan 911’i’ olarak tanımlanan ve koleksiyoncuların bir numaralı tercihi 911 2.7 RS, bu seneler içinde üretildi. 210 beygirlik güç üreten araca, yenilenmiş ve sertleştirilmiş bir süspansiyon eklendi. Ördek kuyruğu olarak isimlendirilen ve araca güzel bir görünüm kazandıran arka spoyler bu serinin dikkat çekici özelliklerinden biri oldu. Geniş çamurluklar, standart 911’den 150 kilogram daha hafifçe bir 911; kaslı ve daha keskin çizgileriyle sevenlerini mest etmeyi başardı. 


Ek olarak, 0’dan 100 kilometre hıza yalnız 5.5 saniyede çıkabilen bir Porsche 911’i kim istemez? 


911’in son serileri  


911’in bu adla üretilen son araçları 1974 ile 1977 yılları aralığında yeniden elden geçirildi. ABD ve Avrupa’daki güvenlik yasaları, çarpışmalarda daha kolay korunmayı sağlayacak otomobiller yapılmasını istediği için marka bu seneler içinde daha kaslı ve şişkin 911’ler üretti. Seri bu yıllarda 911, 911 S ve Carrera adıyla yoluna devam ediyordu. 1975 senesinde (sonrasında 930 adını alacak olan) 911 Turbo tanıtıldı. 


2.4 litrelik motorların hacimlerinin arttırılmasıyla üretilen 2.7 Porsche 911, 200 beygire kadar güç üretebiliyordu. Fakat güvenlik sebebiyle bu araçların beygir güçleri düşürüldü. 


Bu seriye G,H,I ve J serisi adı verildi. 


911 Serisi yerini 1971’den itibaren Porsche 928, Type 930 (911 Turbo), 911 SC, 911 3.2 Carrera, 964 Serisi, 964 Turbo, 993- 993 Turbo Serisi, 993 GT2, 996 Serisi, 997 Serisi ve 991 Serisi’ne bıraktı. 


Bugün dünyanın en iyi ve en kuvvetli otomobil serilerinden biri olarak kabul edilen ve Porsche diyince akla ilk gelen serilerden olan 911, 2012 yılından itibaren 991 Serisi olarak da yoluna devam ediyor. Hem de Porsche 911 adını da kullanıyor ve 0’dan 100 kilometreye 2.9 saniyede çıkan 560 beygirlik canavarlar üretiyor. 


2012 senesinde ‘Dünyanın En Performanslı Aracı’ ödülünü alan markanın başarısına ulaşabilen otomobil üreticisi yok denecek kadar azca. 


Kaynak: Oto.Mag


Haberin Devamı

Tüm tarihiyle dünyanın en iyi performanslı serisi: Porsche 911
Share on Google Plus

About Unknown

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.

0 yorum:

Yorum Gönder