Geçtiğimiz ay Skoda’nın fabrikasını ve yanıbaşındaki müzesini gezdik ve gördüklerimiz karşısında markaya olan saygımız bir kat daha arttı.
Geçtiğimiz ay Skoda’nın fabrikasını ve müzesini görmek için Çek Cumhuriyeti’ni ziyaret ettik. Çek Cumhuriyeti’ne ilk ayak bastığımız yer olan Prag havalimanından başlayan ve 48 saat sonra tekrar aynı yerde sonlanan seyahatimiz boyunca nereye baksak Skoda ile karşılaştık. Sadece otomobillerden bahsetmiyorum, ilan panoları, otobüsler, binalar, heryer Skoda logolarıyla donatılmış bir ülke. Tüm şehirde dolaşan tramvaylar bile Skoda imzalı, hatta Skoda üretimi.Böyle bir ülkede, daha görmeden Skoda fabrikasını ya da müzesini tahmin edemiyordum bile. 120 yılı aşan tarihiyle en eski otomobil üreticilerinden biri olan Skoda’nın Mlada Broslav şehrindeki fabrikasını görünce markanın gözümdeki büyüklüğü kat ve kat arttı. Küçük sevimli bir şehir olan Mleda Broslav’ın Skoda fabrikasının çevresine örülerek kurulmuş hissi veren bir yapısı var. 1905 yılında kurulan bu fabrikada şimdiye kadar 12 milyon adetten fazla otomobil üretilmiş. Fabrikada 20 binin üzerinde kişi çalışmakta ve günde 1200 adetlik bir kapasiteyle çalışıyor.
Markanın kurucuları Laurin ve Klement’in bisiklet üretimi yaptığı küçük bir tesis olarak hayatına başlayan Mlada Boleslav fabrikası, otomotiv endüstrisinin en önemli ve güçlü tesislerinden biri. Halen Octavia, Octavia Combi, Fabia, Fabia Combi, Rapid ve Rapid Spaceback üretimlerinin yapıldığı fabrika, bununla birlikte Skoda ve VW Grubu markaları için benzinli motorlar, vites kutuları da imal ediliyor. Çek Cumhuriyeti’nde iki tesisi daha bulunmasına ve Çin, Rusya, Hindistan gibi ülkelerde de üretim yapılmasına karşın, Mlada Boleslav, Skoda’nın tüm dünyadaki üretiminin “yüzde 50”sini gerçekleştirdi. Skoda’nın Çek Cumhuriyeti’ndeki diğer iki tesisi ise Kvasiny ve Vrchlabí. Kvasiny, Superb, Superb Combi ve Yeti üretimini, Vrchlabí ise çift kavramalı DSG vites kutularını imal ediyor.Bununla birlikte 9 saat gövde, 8 saat boya ve 4 saat son montaj işlemleri sonucunda bir aracın sıfırdan toplam üretim süreci 1 gün içerisinde gerçekleştiriliyor. Fabrikanın üretim kapasitesi ise yıllık 600 bin araç.
Fabrikaya oldukça yakın bir yerde konumlanmış olan Skoda müzesiyse gerçekten görülmeye değer bir yer. 2012 yılında ciddi bir revizyondan geçen müze 7/24 açık. 1800 metrekarelik müzede uarış otomobillerinden seri üretim araçlara, prototiplere, konseptlere, motosikletlere ve hatta bisikletlere kadar üzerinde Skoda imzası bulunan 340 farklı araç yer alıyor. Bunlar arasında Skoda’nın ilk ürettiği model olan “Voiturette A”, “L&K-Skoda 110”, Skoda 860, Skoda Superb 4000 ve Skoda 1101 Tudor Cabriolet gibi otomobiller var. Motorsporlarında markanın adını zaferle yazdırmış Skoda Popular Sport ‘Monte Carlo’, Skoda 1000 MB, 130 RS ve Fabia Super 2000 yarış otomobilleri de yerini alırken, ziyaretçiler, Skoda VisionD gibi konsept otomobilleri de görebiliyor. Skoda geçmişinden ilham alarak evrimleşirken“2018 Gelişim Stratejisi” ile önemli bir atağa kalktı ve bu çerçevede her 6 ayda bir yeni veya yenilenmiş bir model sunma vaadini eksiksiz uygulamaya devam ediyor. Bundan böyle “Yaratıcılık Tutkunu Akıllı Fikirler“ felsefesiyle yola devam edecek olan Skoda, model atağını ve Yetkili Satıcı ve Servis ağının kurumsal dönüşüm sürecini bir arada sürdürüyor. global satış performansını her geçen yıl artarak son iki senedir üst üste 1 milyondan fazla otomobil teslimatı gerçekleştirerek rekor kırdı.
Bu seyahatte yaşadığımız en önemli anlardan biriyse Skoda’nın ilk otomobil modellerinden biri sayılan 1905, 1908 ve 1912 model Laurin&Klement’lerle attığımız turlar oldu. 1895 yılında her ikisi de bisiklet meraklısı olan teknisyen Vaclav Laurin ve kitap satıcısı Vaclav Klement birlikte tasarladıkları bisikleti üretirler ve birkaç yıl sonra motosiklet üretimine geçerler. 1905 yılıysa motosikletlerin yerini otomobillerin aldığı yıl oldu. 1925 yılındaysa Skoda ailesi Laurin&Klement’i satın aldı ve Skoda markası VW grubuna dahil olarak günümüzdeki konumuna geldi. Yakın geçmişe baktığımız zaman Skoda yelpazesindeki araçların neredeyse tamamının yenilenmiş olduğunu görüyoruz. Rapid ve Rapid Spaceback gibi ürünlerle bugüne kadar yer almadığı sınıflara da girdi ve 2017 yılında da isminin Kodiaq olacağını duyurduğu orta üst sınıf SUV modeliyle müşteri yelpazesini daha da genişletmeyi hedefliyor.
Markanın satış ve satış sonrası hizmetlerine de büyük önem veren Skoda, Türkiye’de ve dünyada müşteri memnuniyetini en çok artıran markalar arasına katıldı. Skoda, son olarak showroomlarının çehresini hızla değiştirmek amacıyla harekete geçti ve çok kısa bir süre içinde dünyada 1500’ün, Türkiye’de de otuzun üzerindeki showroom değişimiyle adeta bir rekor kırdı.
YAZI: BURAK ERTEM / PRAG
Kaynak: AutoCar
Haberin Devamı
Geçmişten günümüze Skoda
0 yorum:
Yorum Gönder